×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

 

USTAWA
z dnia 8 października 2004 r.

o zasadach finansowania nauki


                                        
                                   Rozdział 1
                                 Przepisy ogólne
                                        
                                     Art. 1.
1. Ustawa określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych:
   1) ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej
     części budżetu;
   2) pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa.
2. Środkami finansowymi, o których mowa w ust. 1, zwanymi dalej "środkami
  finansowymi na naukę", dysponuje minister właściwy do spraw nauki, zwany
  dalej "Ministrem".
3. Wydatki na naukę finansowane przez Ministra ustala się w ustawie budżetowej
  w wysokości zapewniającej dojście Polski do poziomu wydatków wynikających ze
  Strategii Lizbońskiej.
4. Środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są gromadzone na
  wyodrębnionym rachunku bankowym, prowadzonym na podstawie odrębnych
  przepisów.

                                     Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
   1) finansowanie - finansowanie w całości lub w części realizacji zadań
     określonych w ustawie;
   2) badania naukowe:
     a) badania podstawowe, obejmujące działalność badawczą - eksperymentalną
       lub teoretyczną - podejmowaną w celu zdobycia nowej wiedzy o zjawiskach
       i faktach, nieukierunkowaną na bezpośrednie zastosowanie w praktyce,
     b) badania stosowane, obejmujące działalność badawczą podejmowaną w celu
       zdobycia nowej wiedzy, ukierunkowaną na zastosowanie w praktyce;
   3) prace rozwojowe - prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w
     celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów,
     wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod;
   4) badania przemysłowe - planowe badania mające na celu pozyskanie nowej
     wiedzy, która może być przydatna do opracowania nowych albo znaczącego
     udoskonalenia istniejących produktów, procesów lub usług;
   5) badania przedkonkurencyjne - przekształcanie wyników badań przemysłowych
     na plany, założenia lub projekty nowych, zmodyfikowanych lub
     udoskonalonych produktów, włączając w to wykonanie prototypu
     nieprzydatnego komercyjnie; badania te nie obejmują rutynowych lub
     okresowych zmian dokonywanych w istniejących produktach, liniach produkcyj
     nych, procesach produkcyjnych, usługach i innych działaniach, nawet jeżeli
     te zmiany stanowią usprawnienie;
   6) badania własne - badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi
     związane, służące rozwojowi kadry naukowej oraz specjalności naukowych w
     szkole wyższej;
   7) działalność statutowa - realizację określonych w statucie jednostki
     naukowej zadań związanych z prowadzonymi przez nią w sposób ciągły
     badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi;
   8) działalność wspomagająca badania - realizację zadań służących rozwojowi,
     promocji i zastosowaniom praktycznym nauki, a także wspierających wzrost
     innowacyjności gospodarki, nieobejmujących prowadzenia badań naukowych lub
     prac rozwojowych;
   9) jednostki naukowe - prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace
     rozwojowe:
     a) podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół
       zawodowych w rozumieniu statutów tych szkół,
     b) placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
     c) jednostki badawczo-rozwojowe,
     d) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych
       przepisów,
     e) jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo-
       rozwojowej,
     f) Polską Akademię Umiejętności,
     g) inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-f, posiadające
       osobowość prawną i siedzibę w Polsce;
  10) podmiot działający na rzecz nauki - podmiot wykonujący w sposób ciągły
     zadania z zakresu działalności wspomagającej badania, posiadający
     osobowość prawną i siedzibę w Polsce, nieotrzymujący dotacji podmiotowej
     ze środków finansowych na naukę;
  11) konsorcjum naukowe - grupę jednostek organizacyjnych, w skład której
     wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa, podejmujących na podstawie
     umowy wspólne przedsięwzięcie obejmujące badania naukowe, prace rozwojowe
     lub inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;
  12) sieć naukowa - grupę jednostek naukowych posiadających osobowość prawną,
     podejmujących na podstawie umowy zorganizowaną współpracę związaną z
     prowadzonymi przez nie w sposób ciągły wspólnymi badaniami naukowymi lub
     pracami rozwojowymi, służącymi rozwojowi specjalności naukowych tej sieci;
  13) projekt badawczy - określone zadanie badawcze przewidziane do rozwiązania
     w ustalonym okresie, na określonych warunkach;
  14) projekt celowy - przedsięwzięcie przewidziane do realizacji w ustalonym
     okresie, na określonych warunkach, prowadzone przez przedsiębiorców,
     Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jednostki naukowe lub konsorcja
     naukowe, z inicjatywy własnej, ministrów albo organów samorządu woje
     wództwa, obejmujące badania stosowane, prace rozwojowe, badania
     przemysłowe lub badania przedkonkurencyjne;
  15) specjalne urządzenie badawcze - unikatowe urządzenie lub miejsce pracy
     badawczej o ogólnokrajowym lub regionalnym znaczeniu, którego koszty
     utrzymania stanowią znaczną część kosztów działalności statutowej
     jednostki naukowej;
  16) nauka i badania naukowe - także działalność naukową w zakresie twórczości
     artystycznej i sztuki;
  17) tytuł naukowy i stopień naukowy doktora habilitowanego - także tytuł w
     zakresie sztuki i stopień doktora habilitowanego sztuki.
                                        
                                     Art. 3.
1. Finansowanie nauki dotyczy finansowania działań na rzecz realizacji polityki
  naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, a w szczególności badań
  naukowych, prac rozwojowych i realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla
  postępu cywilizacyjnego.
2. Minister przyznaje środki finansowe na naukę:
   1) jednostkom naukowym określonym w art. 2 pkt 9:
     a) na prowadzenie działalności statutowej, o której mowa w art. 8 ust. 1
       pkt 1 i 3,
     b) na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;
   2) szkołom wyższym - na badania własne;
   3) jednostkom naukowym reprezentującym sieć naukową - na badania wspólne;
   4) jednostkom naukowym i innym uprawnionym podmiotom - na realizację zadań
     lub przedsięwzięć przewidzianych do wykonania w ustalonym okresie i na
     określonych warunkach;
   5) ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom
     centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej
     Akademii Nauk - na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej
     badania.
3. Minister przyznaje środki finansowe na naukę w drodze decyzji, na podstawie
  wniosków złożonych przez uprawnione podmioty określone w ust. 2, po
  zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21
  ust. 1.

                                     Art. 4.
Przy przyznawaniu środków finansowych na naukę uwzględnia się w szczególności:
   1) zgodność przewidzianych do realizacji prac lub zadań z celami polityki
     naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa;
   2) poziom naukowy prac lub zadań przewidzianych do realizacji;
   3) praktyczną użyteczność oczekiwanych wyników prac lub zadań przewidzianych
     do realizacji;
   4) znaczenie przewidzianych do realizacji prac lub zadań dla rozwoju
     międzynarodowej współpracy w zakresie nauki i techniki;
   5) możliwość współfinansowania przewidzianych do realizacji prac lub zadań z
     innych źródeł niż środki finansowe na naukę.
                                        
                                     Art. 5.
1. Strona niezadowolona z decyzji dotyczącej przyznania albo odmowy przyznania
  środków finansowych na naukę może zwrócić się do Ministra z wnioskiem o
  ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Do
  wniosku stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania
  administracyjnego dotyczące odwołań od decyzji.
2. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy Minister przedstawia do oceny lub
  zaopiniowania Zespołowi Odwoławczemu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 5.
3. Ocena lub opinia dotycząca wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie może
  być sporządzana przez osoby, które uprzednio oceniały lub opiniowały wniosek
  o przyznanie środków finansowych na naukę będący przedmiotem decyzji
  Ministra.

                                     Art. 6.
1. Wnioski, recenzje i umowy dotyczące projektów badawczych i projektów
  celowych, a także informacje otrzymane w toku postępowań dotyczących tych
  projektów stanowią tajemnicę służbową w rozumieniu przepisów o ochronie
  informacji niejawnych oraz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw
  w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, z zastrzeżeniem
  przepisów ust. 2 i 3 oraz art. 18 ust. 2.
2. Informacje o wynikach projektów badawczych i projektów celowych
  podlegających ochronie na podstawie ust. 1 mogą być udostępniane wyłącznie
  przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której jest realizowany projekt.
3. Informacje o wynikach projektów rozwojowych, o których mowa w art. 10 ust. 1
  pkt 3, udostępnia się nieodpłatnie podmiotom zainteresowanym gospodarczym
  wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim.

                                   Rozdział 2
          Finansowanie badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań
                                 służących nauce
                                        
                                     Art. 7.
1. Środki finansowe na naukę przeznacza się na finansowanie:
   1) działalności statutowej;
   2) inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;
   3) projektów badawczych;
   4) projektów celowych;
   5) współpracy naukowej z zagranicą;
   6) działalności wspomagającej badania;
   7) programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra;
   8) działalności organów opiniodawczych i doradczych Ministra, recenzentów i
     ekspertów oraz działalności kontrolnej.
2. Wysokość środków finansowych na naukę przeznaczonych na cele określone w
  ust. 1 Minister ustala w planie finansowym dotyczącym części budżetu państwa
  przeznaczonej na naukę.
                                        
                                     Art. 8.
1. Finansowanie działalności statutowej obejmuje:
   1) podstawową działalność statutową jednostki naukowej, w tym:
     a) badania naukowe lub prace rozwojowe ujęte w planie zadaniowym,
     b) zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej związanej z
       prowadzeniem badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa w lit.
       a,
     c) współpracę naukową krajową i zagraniczną, niezbędną do prowadzenia
       badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa w lit. a,
     d) działalność wspomagającą badania, dotyczącą zadań określonych w art. 13
       ust. 1,
     e) utrzymanie jednostki naukowej, z wyłączeniem kosztów związanych z jej
       działalnością inną niż wymieniona w lit. a-d oraz w pkt 2-4;
   2) badania własne szkoły wyższej;
   3) utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego w jednostce naukowej;
   4) badania wspólne sieci naukowej.
2. Wniosek o finansowanie podstawowej działalności statutowej wymaga
  zaopiniowania przez:
   1) ministra sprawującego nadzór nad jednostką badawczo- rozwojową;
   2) Prezesa Polskiej Akademii Nauk w odniesieniu do placówki naukowej
     Polskiej Akademii Nauk;
   3) rektora szkoły wyższej w odniesieniu do podstawowych jednostek
     organizacyjnych tej szkoły.
3. Środki finansowe na naukę przeznaczone na badania własne szkół wyższych
  przekazywane są przez Ministra bezpośrednio:
   1) państwowym szkołom wyższym - na podstawie wniosków ministrów sprawujących
     nadzór nad tymi szkołami;
   2) niepaństwowym szkołom wyższym - na podstawie wniosku ministra właściwego
     do spraw szkolnictwa wyższego.
4. Środki finansowe na naukę przeznaczone na badania wspólne sieci naukowej są
  przekazywane jednostce naukowej wskazanej w umowie dotyczącej utworzenia
  sieci, na podstawie wniosku tej jednostki.
5. Środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie działalności
  statutowej określonej w ust. 1 są przekazywane w formie dotacji podmiotowej.
6. Środki finansowe na naukę z dotacji podmiotowej niewykorzystane w danym roku
  kalendarzowym mogą pozostać w jednostce naukowej na rok następny, na
  podstawie odrębnych przepisów, z przeznaczeniem na cel, na jaki zostały
  przyznane.

                                     Art. 9.
1. Finansowanie inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac
  rozwojowych obejmuje:
   1) inwestycje budowlane;
   2) zakup obiektów budowlanych;
   3) zakup lub wytworzenie aparatury naukowo - badawczej zaliczanej do środków
     trwałych zgodnie z odrębnymi przepisami, a także zakup wartości
     niematerialnych i prawnych o wartości początkowej przekraczającej kwotę
     ustaloną dla środka trwałego w przepisach odrębnych;
   4) rozbudowę infrastruktury informatycznej nauki;
   5) udział w przedsięwzięciu inwestycyjnym podejmowanym na podstawie umowy
     międzynarodowej.
2. Wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków finansowych na naukę
  ustalanych w budżecie państwa, dofinansowywanej również z innej części
  budżetu państwa wymaga zaopiniowania przez dysponenta tej części.
3. Środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie inwestycji służących
  potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych są przekazywane jednostce
  naukowej, w tym jednostce naukowej reprezentującej konsorcjum naukowe, w
  formie dotacji celowej.
4. Środki finansowe na naukę z dotacji celowej niewykorzystane w danym roku
  kalendarzowym mogą pozostać w jednostce naukowej na rok następny, na
  podstawie odrębnych przepisów, z przeznaczeniem na cel, na jaki zostały
  przyznane.

                                    Art. 10.
1. Finansowanie projektów badawczych obejmuje projekty:
   1) zamawiane o tematyce ustalonej w krajowym programie ramowym lub w
     programie wieloletnim;
   2) własne, w tym projekty habilitacyjne, o tematyce określonej przez wniosko
     dawcę;
   3) rozwojowe mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego
     podstawę do zastosowań praktycznych;
   4) promotorskie mające na celu przygotowanie rozprawy doktorskiej;
   5) specjalne będące częścią międzynarodowych programów, niepodlegające
     współfinansowaniu z zagranicznych środków finansowych.
2. Krajowy program ramowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określający
  priorytetowe kierunki badań naukowych lub prac rozwojowych, Minister ustala
  na podstawie propozycji przekazanych przez ministrów, wojewodów, organy
  samorządu województwa, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, szkoły wyższe,
  jednostki naukowe lub organizacje samorządu gospodarczego o zasięgu
  ogólnokrajowym.
3. Krajowy program ramowy ogłasza się w dzienniku urzędowym Ministra.
4. Program wieloletni, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest ustanawiany zgodnie z
  przepisami o finansach publicznych.
5. Projekt programu wieloletniego, którego część stanowią badania naukowe lub
  prace rozwojowe, podlega w tej części opiniowaniu przez Ministra, przed
  przedłożeniem przez właściwego ministra projektu programu do ustanowienia.
6. Projekty badawcze są wyłaniane do finansowania na podstawie konkursu
  złożonych wniosków lub ofert na wykonanie projektów zamawianych.
7. Środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych
  są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy.
                                        
                                    Art. 11.
1. Finansowanie projektów celowych obejmuje:
   1) projekty celowe związane z realizacją sektorowych programów operacyjnych
     lub programów rozwoju regionalnego, zgłaszane przez właściwych ministrów
     lub organy samorządu województwa;
   2) projekty celowe o tematyce określonej przez wnioskodawcę, zgłaszane przez
     podmioty mające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w
     praktyce.
2. Finansowanie projektu celowego obejmuje określoną przez Ministra część
  nakładów na badania stosowane, prace rozwojowe, badania przemysłowe lub
  badania przedkonkurencyjne.
3. Projekty celowe są kwalifikowane do finansowania na podstawie oceny
  złożonych wniosków.
4. Środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów celowych są
  przekazywane podmiotom realizującym badania stosowane, prace rozwojowe,
  badania przemysłowe lub badania przedkonkurencyjne na podstawie umowy.
                                        
                                    Art. 12.
1. Finansowanie współpracy naukowej z zagranicą obejmuje:
   1) badania naukowe lub prace rozwojowe będące częścią programów Unii
     Europejskiej albo innych programów międzynarodowych, współfinansowane
     z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, a także
     działalność wspomagającą uczestnictwo w tych programach;
   2) opłacanie składek na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowych,
     wynikających z zawartych umów międzynarodowych, z wyłączeniem składek osób
     fizycznych.
2. Środki finansowe na naukę przeznaczone na cele określone w ust. 1 pkt 1 są
  przekazywane jednostce naukowej lub innemu podmiotowi uprawnionemu na pod
  stawie umowy, a na cele określone w ust. 1 pkt 2 w drodze decyzji.

                                    Art. 13.
1. Finansowanie działalności wspomagającej badania obejmuje:
   1) sporządzanie ekspertyz, opinii i ocen naukowych;
   2) tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie
     informacji naukowych i naukowo-technicznych;
   3) upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć naukowych lub
     naukowo-technicznych;
   4) promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki badań
     naukowych lub prac rozwojowych.
2. Środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie działalności
  wspomagającej badania są przyznawane:
   1) ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom
     centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej
     Akademii Nauk - na ich potrzeby własne dotyczące zadań, o których mowa w
     ust. 1;
   2) podmiotom działającym na rzecz nauki - na realizację zadań, o których
     mowa w ust. 1.
3. Środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 2 pkt 1, są przekazywane w
  drodze decyzji, a środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 2 pkt 2,
  na podstawie umowy.
4. Minister ustanawia corocznie nie więcej niż 3 nagrody za wybitne osiągnięcia
  naukowe lub naukowo-techniczne, każdą w wysokości nieprzekraczającej
  dziesięciokrotnej maksymalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego
  przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w
  państwowej szkole wyższej.
5. Potrzeby własne Ministra dotyczące zadań wymienionych w ust. 1 oraz nagrody
  Ministra są finansowane ze środków finansowych na naukę wyodrębnionych w
  planie finansowym, o którym mowa w art. 7 ust. 2.
                                        
                                    Art. 14.
1. Finansowanie programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra obejmuje
  działania dotyczące:
   1) wspomagania restrukturyzacji jednostek naukowych przeprowadzanej przez
     organy administracji rządowej sprawujące nadzór nad tymi jednostkami lub
     przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk;
   2) rozwoju jednostek organizacyjnych działających na rzecz współpracy między
     nauką i gospodarką;
   3) dostosowywania kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy
     naukowej i naukowo-technicznej;
   4) tworzenia warunków do zatrudniania wybitnych uczonych w celu doskonalenia
     kadr w wybranych dziedzinach nauki;
   5) tworzenia warunków do rozwoju wybitnych młodych naukowców, w tym przez
     przyznawanie stypendiów naukowych;
   6) rozwoju infrastruktury informacyjnej i informatycznej nauki oraz jej
     zasobów w postaci cyfrowej.
2. Minister ustanawia corocznie nie więcej niż 10 stypendiów naukowych dla
  wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35 roku życia,
  zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznaje się na okres nie
  dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej maksymalnej
  miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska
  profesora zwyczajnego zatrudnionego w państwowej szkole wyższej.
3. Środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane
  jednostce naukowej lub innemu uprawnionemu podmiotowi na podstawie umowy.

                                    Art. 15.
1. Finansowanie działalności organów opiniodawczych i doradczych Ministra,
  recenzentów i ekspertów oraz działalności kontrolnej obejmuje koszty:
   1) działalności Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, w tym
     prowadzonych przez nią prac opiniodawczych i doradczych;
   2) działalności zespołów powoływanych przez Ministra na podstawie art. 30;
   3) sporządzania recenzji, ekspertyz, ocen i opinii dotyczących przyznawania
     i rozliczania środków finansowych na naukę, o których mowa w art. 7 ust. 1
     pkt 1-7;
   4) przeprowadzania kontroli merytorycznych i finansowych dotyczących
     realizacji zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-7.
2. Członkom Rady Nauki oraz zespołów powoływanych przez Ministra na podstawie
  art. 30, a także recenzentom i ekspertom, w tym ekspertom przeprowadzającym
  kontrole merytoryczne i finansowe dotyczące realizacji zadań, o których mowa
  w art. 7 ust. 1 pkt 1-7, przysługuje wynagrodzenie.
3. Minister właściwy do spraw nauki, w porozumieniu z ministrem właściwym do
  spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia
  przysługującego osobom, o których mowa w ust. 2, uwzględniając w
  szczególności kwalifikacje poszczególnych osób, pełnione funkcje, zakres
  realizowanych zadań oraz udział w posiedzeniach, z tym że wysokość
  wynagrodzenia nie może przekraczać maksymalnej miesięcznej stawki
  wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora
  zwyczajnego zatrudnionego w państwowej szkole wyższej.
4. Zamiejscowym osobom, o których mowa w ust. 2, przysługują diety oraz zwrot
  kosztów podróży i zakwaterowania na warunkach określonych w przepisach
  wydanych na podstawie art. 77{5} § 2 Kodeksu pracy.
                                        
                                    Art. 16.
1. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria
  i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na cele
  określone w art. 8-14, w tym:
   1) sposób oceny wniosków dotyczących zadań przewidzianych do finansowania,
   2) sposób oceny realizacji zadań, zgodnie z warunkami określonymi w decyzji
     o przyznaniu środków finansowych na naukę lub w umowie,
   3) sposób rozliczania przyznanych środków finansowych na naukę, w tym
     umarzania lub odraczania spłaty i rozkładania na raty należności
     finansowych,
   4) sposób dysponowania środkami finansowymi na naukę pochodzącymi z innych
     _ródeł niż budżet państwa,
   5) wzory wniosków, raportów i innych niezbędnych dokumentów
 - mając na uwadze znaczenie badań dla rozwoju określonej dziedziny nauki i
  techniki oraz międzynarodowej współpracy w tym zakresie, poziom prowadzonych
  badań naukowych lub prac rozwojowych, możliwości praktycznego wykorzystania
  wyników badań oraz ich upowszechniania, ocenę dotychczasowej działalności
  jednostki naukowej lub innego uprawnionego podmiotu, a także prawidłowość
  wykorzystania przyznanych środków finansowych na naukę.
2. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i
  tryb przyznawania pomocy publicznej na badania przemysłowe i badania
  przedkonkurencyjne, w tym:
   1) przeznaczenie pomocy,
   2) rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
   3) sposób kumulowania pomocy,
   4) maksymalne wielkości pomocy
 - z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy
  publicznej określonych w przepisach odrębnych.

                                    Art. 17.
1. Środki finansowe na naukę mogą być przyznawane jednostkom organizacyjnym
  posiadającym osobowość prawną, niebędącym jednostkami naukowymi, na
  działalność polegającą na:
   1) organizowaniu konkursów na finansowanie określonych przez Ministra
     rodzajów projektów badawczych oraz finansowaniu projektów zakwalifiko
     wanych do realizacji;
   2) ocenianiu wniosków o finansowanie określonych przez Ministra rodzajów
     projektów celowych oraz finansowaniu projektów zakwalifikowanych do reali
     zacji;
   3) ocenianiu wniosków o finansowanie określonych przez Ministra zadań z
     zakresu działalności wspomagającej badania oraz finansowaniu zadań
     zakwalifikowanych do realizacji.
2. Środki finansowe na naukę przeznaczone na organizowanie i finansowanie
  działalności, o której mowa w ust. 1, są przekazywane właściwej jednostce
  organizacyjnej w formie dotacji celowej, na podstawie umowy.
3. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria
  i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę
  przeznaczonych na organizowanie i finansowanie działalności, o której mowa w
  ust. 1, uwzględniając:
   1) wymagania zapewniające prawidłową realizację zadań przez jednostkę
     organizacyjną, sposób oceny jej wniosku o przyznanie środków finansowych
     na naukę, sposób oceny realizacji zadań objętych dotacją celową, sposób
     rozliczania przyznanych środków finansowych na naukę, w tym umarzanie,
     odraczanie spłaty i rozkładanie na raty należności finansowych;
   2) zobowiązanie jednostki organizacyjnej do stosowania odpowiednio kryteriów
     przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę ustalanych w
     budżecie państwa przy ocenie wniosków dotyczących finansowania projektów
     badawczych lub projektów celowych, ocenie zadań z zakresu działalności
     wspomagającej badania, ocenie realizacji tych projektów lub zadań oraz
     przy rozliczaniu przyznanych na ten cel środków finansowych na naukę.
   
                                    Art. 18.
1. Minister w dzienniku urzędowym ogłasza komunikaty o:
   1) ustalanych krajowych programach ramowych;
   2) przyznanych dotacjach ze środków finansowych na naukę.
2. Minister wydaje biuletyn, w którym w szczególności zamieszcza:
   1) informacje ważne dla nauki oraz informacje o działalności Ministra i Rady
     Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1;
   2) komunikaty dotyczące środków finansowych na naukę przyznanych w formie
     dotacji lub na podstawie umowy, zawierające:
     a) nazwy jednostek naukowych lub innych jednostek organizacyjnych
       otrzymujących dotacje lub realizujących projekty,
     b) tytuły projektów badawczych i części badawczych projektów celowych lub
       nazwy innych zadań, programów lub przedsięwzięć oraz imię i nazwisko
       kierownika projektu,
     c) przeznaczenie oraz wysokość środków finansowych na naukę proponowanych
       do przyznania w opinii Rady Nauki i przyznanych przez Ministra.

                                   Rozdział 3
               Kontrola wydatkowania środków finansowych na naukę
                                        
                                    Art. 19.
1. Minister sprawuje kontrolę merytoryczną i finansową nad prawidłowością
  wydatkowania środków finansowych na naukę przekazywanych jednostkom naukowym
  i innym uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów ustawy, obejmującą
  realizację badań naukowych, prac rozwojowych lub innych zadań finansowanych
  ze środków finansowych na naukę.
2. Minister sprawuje kontrolę z punktu widzenia legalności, celowości i
  rzetelności wydatkowania środków finansowych na naukę.
3. Kontrola jest przeprowadzana na podstawie raportów, sprawozdań i innych
  dokumentów albo bezpośrednio w siedzibie jednostki naukowej lub innego
  uprawnionego podmiotu przez wyznaczony przez Ministra zespół kontrolujący.
4. Zespół kontrolujący przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego, imiennego
  upoważnienia, zawierającego wskazanie kontrolowanej jednostki naukowej lub
  innego uprawnionego podmiotu oraz przedmiotu, zakresu, terminu rozpoczęcia i
  zakończenia kontroli. Członkowie zespołu kontrolującego przed przystąpieniem
  do kontroli są obowiązani do okazania dokumentu tożsamości.
5. Kontrolowana jednostka naukowa lub inny uprawniony podmiot ma obowiązek
  udostępnić na żądanie zespołu kontrolującego wszelkie dokumenty i materiały
  niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
6. Zespół kontrolujący ma prawo do:
   1) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, z zachowaniem
     przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych;
   2) żądania od pracowników ustnych i pisemnych wyjaśnień;
   3) zabezpieczenia dowodów.
7. Minister sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje osobie
  uprawnionej do reprezentowania kontrolowanej jednostki naukowej lub innego
  podmiotu.
8. Osoba, o której mowa w ust. 7, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
  wystąpienia pokontrolnego może zgłosić na piśmie zastrzeżenia do ustaleń i
  wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.
 9. Minister w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń dokonuje
  odpowiedniej zmiany wystąpienia pokontrolnego, jeżeli uzna zasadność całości
  lub części zastrzeżeń, a w razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości
  przekazuje osobie zgłaszającej zastrzeżenia swoje stanowisko wraz z
  uzasadnieniem.
10. Kierownik kontrolowanej jednostki naukowej lub innego podmiotu jest
  obowiązany w terminie wskazanym w wystąpieniu pokontrolnym, nie krótszym niż
  14 dni, poinformować Ministra na piśmie o sposobie wykonania wniosków i
  zaleceń pokontrolnych.

                                    Art. 20.
Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia:
   1) sposób przeprowadzania kontroli:
     a) realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań
       finansowanych ze środków finansowych na naukę,
     b) wydatkowania środków finansowych na naukę zgodnie z przepisami o
       finansach publicznych,
   2) tryb wyznaczania zespołów kontrolujących,
   3) sposób dokumentowania kontroli oraz formułowania zaleceń i wniosków
     pokontrolnych
- mając na uwadze wiarygodność i sprawność przeprowadzania kontroli.
   
                                   Rozdział 4
                                   Rada Nauki
                                        
                                    Art. 21.
1. Przy Ministrze działa Rada Nauki, zwana dalej ,,Radą". Rada jest organem
  opiniodawczo-doradczym Ministra.
2. Organami Rady są:
   1) Przewodniczący Rady;
   2) Komitet Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej;
   3) Komisja Badań na Rzecz Rozwoju Nauki;
   4) Komisja Badań na Rzecz Rozwoju Gospodarki;
   5) Zespół Odwoławczy.
3. Minister powołuje i odwołuje:
   1) przewodniczącego Rady, pełniącego jednocześnie funkcję przewodniczącego
     Komitetu Polityki Naukowej i Nauko-Technicznej;
   2) dwóch wiceprzewodniczących Rady pełniących jednocześnie funkcję
     przewodniczących organów Rady, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4;
   3) przewodniczącego Zespołu Odwoławczego.
4. Przewodniczący Rady kieruje pracą Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.

                                    Art. 22.
1. Członków Komitetu Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej powołuje i
  odwołuje Minister.
2. W skład Komitetu Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej wchodzi nie więcej
  niż 11 osób, w tym po 1 osobie spośród kandydatów wskazanych przez Prezesa
  Polskiej Akademii Nauk, Przewodniczącego Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,
  Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz
  Przewodniczącego Rady Głównej Jednostek Badawczo- Rozwojowych.
3. Członek Komitetu Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej nie może wchodzić w
  skład komisji Rady, Zespołu Odwoławczego, oraz zespołów Rady powoływanych na
  podstawie art. 30.
                                        
                                    Art. 23.
W skład Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Nauki wchodzi 28 osób.
                                        
                                    Art. 24.
1. Członków Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Gospodarki powołuje i odwołuje
  Minister.
2. W skład Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Gospodarki wchodzą eksperci repre
  zentujący dziedziny nauki określone przez Ministra, praktykę społeczną lub
  gospodarczą oraz przedstawiciele ministrów właściwych w zakresie działania
  Komisji, w liczbie osób nie większej niż 26.
                                        
                                    Art. 25.
1. W skład Zespołu Odwoławczego wchodzi 5 osób.
2. Członek Zespołu Odwoławczego nie może wchodzić w skład Komitetu Polityki
  Naukowej i Naukowo-Technicznej, komisji Rady, oraz zespołów Rady powoływanych
  na podstawie art. 30.
                                        
                                    Art. 26.
Członków organów Rady, o których mowa w art. 23 i 25, powołuje Minister na
podstawie wyników wyborów dwustopniowych przeprowadzanych łącznie do tych
organów.

                                    Art. 27.
1. Wybory członków Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Nauki i Zespołu Odwoławczego
  przeprowadza się co 4 lata. Obowiązki członka tej Komisji i Zespołu
  Odwoławczego można pełnić przez kolejne dwa okresy czteroletnie.
2. Wybory przeprowadza powołana przez Ministra komisja wyborcza.
3. Kandydatów na członków organów Rady, o których mowa w art. 23 i 25,
  wybierają rady wydziałów lub rady naukowe działające w jednostkach naukowych
  określonych w art. 2 pkt 9 lit. a-e, otrzymujących dotację na podstawową
  działalność statutową.
4. Rada wydziału lub rada naukowa, o której mowa w ust. 3, wybiera jednego
  kandydata do Rady, reprezentującego dziedzinę nauki właściwą dla danej
  jednostki naukowej, posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora
  habilitowanego, z tym że kandydatem może być wyłącznie osoba zatrudniona w
  innej jednostce naukowej niż jednostka dokonująca wyboru.
5. Wyboru spośród kandydatów, o których mowa w ust. 3, dokonują osoby
  zatrudnione w jednostkach naukowych, posiadające tytuł naukowy w danej
  dziedzinie nauki, na podstawie sporządzonych przez komisję wyborczą, w
  kolejności alfabetycznej, list kandydatów z tej dziedziny nauki.
6. Wybory przeprowadza się drogą korespondencyjną, w głosowaniu tajnym,
  odrębnie dla każdej dziedziny nauki. Każdy wyborca może głosować tylko raz.
                                        
                                    Art. 28.
Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, sposób
powoływania i odwoływania członków Rady, w tym:
   1) wymagania dotyczące członków poszczególnych organów Rady,
   2) sposób przeprowadzania wyborów do Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Nauki i
     Zespołu Odwoławczego, w tym sposób działania komisji wyborczej, wymagania
     dotyczące zgłaszanych kandydatów, sposób zawiadamiania o przeprowadzaniu
     wyborów kandydatów, wzór zgłoszenia kandydata, warunki ważności głosu,
     liczbę członków Komisji Badań na Rzecz Rozwoju Nauki z poszczególnych
     dziedzin nauki, sposób ustalania składu tej Komisji oraz składu Zespołu
     Odwoławczego, sposób ogłoszenia wyników wyborów
- mając na uwadze zakres obowiązków i uprawnień Rady oraz zapewnienie sprawnego
jej działania.
                                        
                                    Art. 29.
1. Do zadań Komitetu Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej należy w
  szczególności:
   1) opiniowanie projektów dokumentów dotyczących polityki naukowej i naukowo-
     technicznej oraz polityki innowacyjnej państwa;
   2) opiniowanie projektów aktów normatywnych i rozwiązań ekonomiczno-
     finansowych dotyczących rozwoju nauki i techniki;
   3) opiniowanie planu finansowego, o którym mowa w art. 7 ust. 2;
   4) sporządzanie opinii i ocen w sprawach określonych przez Ministra lub
     z inicjatywy własnej.
2. Do zadań komisji Rady należy w szczególności:
   1) sporządzanie ocen jednostek naukowych przedstawiających wnioski o
     przyznanie środków finansowych na naukę;
   2) sporządzanie ocen wniosków jednostek naukowych o przyznanie środków
     finansowych na naukę przeznaczonych na działalność statutową oraz na
     inwestycje służące potrzebom badań naukowych i prac rozwojowych;
   3) sporządzanie ocen wniosków o finansowanie projektów badawczych i
     projektów celowych w formie list rankingowych tych wniosków;
   4) ocenianie realizacji i wyników działalności objętej wnioskami, o których
     mowa w pkt 2 i 3;
   5) sporządzanie opinii i ocen w sprawach określonych przez Ministra lub z
     inicjatywy własnej.
3. Do zadań Zespołu Odwoławczego należy przedstawianie ocen lub opinii w
  sprawach objętych wnioskami, o których mowa w art. 5 ust. 1. W razie
  potrzeby, za zgodą Ministra, w pracach zespołu uczestniczą właściwi eksperci.
4. Minister właściwy do spraw nauki ustala, w drodze zarządzenia, regulamin
  działania Rady, uwzględniając w szczególności jej strukturę organizacyjną,
  obowiązki i uprawnienia Rady, poszczególnych organów Rady i członków Rady, a
  także sposób organizowania posiedzeń oraz przygotowywania dokumentów i
  opinii.

                                    Art. 30.
1. Minister, z inicjatywy własnej lub na wniosek komisji Rady, stosownie do
  potrzeb, powołuje na czas określony zespoły specjalistyczne lub
  interdyscyplinarne, w skład których wchodzą członkowie komisji Rady oraz
  właściwi eksperci.
2. Minister powołuje zespół do spraw badań dotyczących obronności i
  bezpieczeństwa, w skład którego wchodzą osoby, o których mowa w ust. 1,
  uprawnione do dostępu do informacji niejawnych.
3. Minister właściwy do spraw nauki określa, w drodze zarządzenia, zadania,
  skład osobowy i tryb pracy zespołów, o których mowa w ust. 1 i 2, mając na
  uwadze rodzaj i zakres spraw objętych zadaniami tych zespołów.
4. Przewodniczący komisji Rady, za zgodą Ministra, w ramach struktury
  organizacyjnej danej komisji Rady, stosownie do potrzeb, powołuje na czas
  określony zespoły robocze do wykonywania określonych zadań.

                                    Art. 31.
Obsługę Rady, jej organów i zespołów, o których mowa w art. 30, zapewnia
ministerstwo obsługujące Ministra.

                                   Rozdział 5
                       Zmiany w przepisach obowiązujących
                                        
                                    Art. 32.
W ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. z
2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.)[1] w art. 5 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
  "6. Rada Główna opracowuje opinie i postulaty w sprawach polityki naukowej i
     naukowo-technicznej państwa oraz w sprawach warunków i zasad działania
     jednostek badawczo-rozwojowych, które przedstawia w szczególności Radzie
     Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw nauki oraz innym ministrom.".
                                        
                                    Art. 33.
W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24,
poz. 199 i Nr 80, poz. 717) art. 14d otrzymuje brzmienie:
    "Art. 14d. Centrum współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 2
           pkt 9 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania
           nauki (Dz.U. z 2004 r. Nr …, poz. ...) oraz innymi jednostkami
           organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami
           Centrum.".
                                        
                                    Art. 34.
W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z
2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.)[2] w art. 56 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
    "4. Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 4, podlegają przekazaniu ministrowi
      właściwemu do spraw nauki. Do środków tych stosuje się formę gospodarki
      pozabudżetowej, o której mowa w ust. 2.".
                                        
                                    Art. 35.
W ustawie z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2003
r. Nr 24, poz. 198 i Nr 122, poz. 1143) w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
   "1. Ministrowie właściwi do spraw zdrowia, oświaty i wychowania, spraw
     wewnętrznych, administracji publicznej, transportu, pracy i Minister
     Sprawiedliwości oraz minister właściwy do spraw nauki, każdy w zakresie
     swojego działania, zapewnią prowadzenie badań naukowych nad problematyką
     narkomanii, w tym badań statystycznych i epidemiologicznych.".

                                    Art. 36.
W ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. Nr 75, poz.
469 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484) w art. 57 ust. 1
otrzymuje brzmienie:
   "1. Inne niż instytuty placówki naukowe Akademii wymienione w art. 35 tworzy
     i likwiduje Prezydium Akademii, na wniosek Prezesa Akademii, po
     zasięgnięciu opinii właściwego wydziału oraz po porozumieniu z ministrem
     właściwym do spraw nauki.".
                                        
                                    Art. 37.
W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz. 539, z
późn. zm.)[3] w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
   "3. W skład Rady powoływani są: dyrektor Biblioteki Narodowej, dyrektor
     Biblioteki Jagiellońskiej, czterej przedstawiciele bibliotek publicznych
     wskazani przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
     narodowego, czterej przedstawiciele bibliotek szkolnych, pedagogicznych i
     naukowych wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i
     wychowania, dwaj przedstawiciele środowisk naukowych wskazani przez
     ministra właściwego do spraw nauki oraz trzej przedstawiciele środowisk
     bibliotekarskich i twórczych.".
                                        
                                    Art. 38.
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z
2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.)[4] art. 18 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 18. Dział nauka obejmuje sprawy nauki, w tym badań naukowych i prac
           rozwojowych.".
                                        
                                    Art. 39.
W ustawie z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych
zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa
państwa (Dz.U. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.)[5] w art. 20 w ust. 2 pkt 16
otrzymuje brzmienie:
  "16) ministra właściwego do spraw nauki.".

                                    Art. 40.
W ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
(Dz.U. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959) art. 83 otrzymuje
brzmienie:
     "Art. 83. Na zasadach określonych w przepisach o zasadach finansowania
           nauki, minister właściwy do spraw nauki może przyznać środki
           finansowe na badania konserwatorskie, architektoniczne,
           archeologiczne lub inne badania naukowe związane z prowadzeniem prac
           konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach.".

                                   Rozdział 6
                         Przepisy przejściowe i końcowe
                                        
                                    Art. 41.
Znosi się Komitet Badań Naukowych.
                                        
                                    Art. 42.
1. Z dniem wejścia w życie ustawy członkowie zespołów Komitetu Badań Naukowych
  pochodzący z wyboru stają się członkami wskazanych przez Ministra organów
  Rady, jeżeli uprzednio wyrazili na to zgodę, a ich członkostwo w tych
  organach ustaje z dniem zakończenia czteroletniej kadencji, na którą zostali
  wybrani.
2. Minister powoła przewodniczących nowo utworzonych organów Rady.

                                    Art. 43.
Postępowania wszczęte i niezakończone przed znoszonym Komitetem Badań Naukowych
toczą się nadal przed Ministrem na dotychczasowych zasadach.
                                        
                                    Art. 44.
Decyzje wydane przez Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych zachowują ważność
do upływu określonych w nich terminów, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów
wcześniej nie zostaną zmienione lub nie utracą ważności.

                                    Art. 45.
1. Należności i zobowiązania Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych stają
  się należnościami i zobowiązaniami Ministra.
2. Prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych przez
  Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych lub na rzecz Komitetu przejmuje
  Minister.
3. Minister w planie finansowym, o którym mowa w art. 7 ust. 2, ujmuje wysokość
  środków finansowych na naukę przeznaczanych na regulowanie zobowiązań
  określonych w decyzjach Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych, a związane
  z tym wydatki klasyfikuje na podstawie przepisów dotychczasowych.

                                    Art. 46.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 15 ust. 3, art. 16,
art. 17 ust. 3 oraz art. 20 niniejszej ustawy zachowują moc przepisy wykonawcze
wydane na podstawie art. 13a ust. 2, art. 15 ust. 9 pkt 1 i 2 oraz art. 16 ust.
2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz.U. z 2001 r.
Nr 33, poz. 389 oraz z 2003 r. Nr 39, poz. 335).

                                    Art. 47.
Traci moc ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz.U. z
2001 r. Nr 33, poz. 389 oraz z 2003 r. Nr 39, poz. 335).
                                        
                                    Art. 48.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.




                                                                                
_______________________________
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002
 r.  Nr  74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683  i
 Nr 240, poz. 2052.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002
 r.  Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z  2004
 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207 i Nr 123, poz. 1291.
[3]  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106,  poz.
 668, z 2001 r. Nr 129, poz. 1440 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984.
[4]  Zmiany  tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.  U.  z
 2003  r. Nr 162, poz. 1568 i Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 19, poz.  177,
 Nr 69, poz. 624, Nr 91, poz. 873, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1206.
[5]  Zmiany  wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2000 r. Nr 119,  poz.
 1250,  z 2001 r. Nr 89, poz. 972, z 2002 r. Nr 37, poz. 332, Nr 74, poz. 676  i
 Nr 81, poz. 733 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177.